کار گوینده مجازی چیست؟

تبلیغات

کار گوینده مجازی چیست؟


هر فرد با توجه به مهارت ها و توانایی های خود کار را انتخاب می کند و در آن شرکت می کند. یکی از مهارت های کسب درآمد «صدای مردم» است. افراد با صدای خوب می توانند در زمینه های مختلفی مانند خوانندگی، خوانندگی، خوانندگی، رادیو، پادکست و ... فعال باشند. اما یکی از صنایع و مشاغلی که نیاز اصلی آن «صدا» است «صدای مجازی و گوینده» است. در این مقاله مجله اینترنتی کاپریلا می خواهیم به شرح مفصلی از کار یک مجری مجازی بپردازیم و امیدواریم که برای شما مفید واقع شود. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف شغل گوینده مجازی

نیازی به تعریف نیست و همان طور که از نامش پیداست، یک گوینده به اصطلاح وجود دارد که به دلیل صدای زیبا و همچنین لحن ها و تکنیک های مختلف گفتاری، از صدای خود در بسترهای رسانه های مختلف استفاده می کند. صدا و سیما شاخه های مختلفی دارد که عبارتند از: صداگذاری، دوبله، رادیو، پادکست، تبلیغات، کتابخوانی صوتی، گزارش مسابقه و .... برای ورود به یکی از حوزه های فوق، گوینده باید تکنیک های صحبت کردن و صحبت کردن و همچنین لحن مناسب برای صحبت در آن حوزه را بیابد. لازم به ذکر است که اگر رشته ای که می خواهید به عنوان سخنران در آن فعالیت کنید تخصصی است باید دانش و اطلاعات کافی در آن زمینه نیز کسب کنید.

با توجه به گستردگی و استفاده از فضای خاص، بسیاری از آثار علاوه بر معمول، شکل خاصی به خود گرفته اند و کار ناشر مشکلی ندارد. در واقع رسانه اجتماعی نوعی رسانه است که محتوای تولید شده را از طریق فضای بصری پخش می کند و به دست کاربران و مخاطبان می رسد.

مهارت های مورد نیاز برای سخنرانی مجازی

همانطور که گفتیم سخنران مجازی کمتر از سخنرانی سنتی نیست، اما در سخنران مجازی باید مهارت بیشتری داشته باشید و مهارت های لازم برای سخنرانی عبارتند از:

ارتباط

کلمه را واضح بگو

لحن مناسب

توانایی تصمیم گیری سریع

بیان قوی

مهارت های تیمی

انعطاف پذیری در خواندن متون مختلف

آموزش با صدا

با نرم افزارهای دیگر کار کنید

مخاطب

ارتباط همه چیز در مورد متن و تعامل با گوینده رادیو موضوعی است که می خواهید در مورد آن صحبت کنید! به عبارت دیگر، تا زمانی که ارتباط خوبی با متن پیش روی خود برقرار نکنید، نمی توانید آن را به طور مؤثر به مخاطبان خود منتقل کنید. در غیر این صورت، شنونده قادر به تعامل با شما و لذت بردن از فایل صوتی در حین گوش دادن به صدای شما نخواهد بود.

تلفظ صحیح

مهارت دیگری که باید در مورد آن صحبت کنید، توانایی تلفظ کلمات و تلفظ صحیح آنهاست. البته تلفظ کلمات بیشتر از اینکه یک مهارت باشد نوعی «دانش» محسوب می شود! و برای رسیدن به این هدف باید دایره لغات بسیار بالایی داشته باشید و به فایل های صوتی زیادی گوش دهید تا کلمات مناسب را به بهترین و دقیق ترین شکل تلفظ کنید.

لحن مناسب

هنگام صحبت کردن، یکی از مهمترین و موثرترین ابزارهایی که برای جذب مخاطب (علاوه بر صدای خوب) دارید، «صدای مناسب» است. همه افراد از گوش دادن به صدای یکنواخت خسته می شوند و پس از مدتی توجه خود را از دست می دهند و دیگر به صدای گوینده توجه نمی کنند. بنابراین شما به عنوان یک مجری (مجازی) باید فراز و نشیب هایی در گفتار خود داشته باشید تا شنونده همیشه همراه شما باشد و تا پایان با فایل صوتی یا برنامه شما همراه باشد.

توانایی تصمیم گیری سریع

در شغل صدا و سیما، به خصوص زمانی که یک برنامه به صورت زنده پخش می شود، هر اتفاق غیرمنتظره ای ممکن است رخ دهد و به عنوان یک پخش کننده باید به سرعت اوضاع را کنترل کنید و بتوانید برنامه را به بهترین شکل ممکن ادامه دهید.

بیان قوی

یکی دیگر از مهارت هایی که به عنوان یک مجری باید توسعه دهید، توانایی بیان خود است. هنر سخنوری هم در زندگی شخصی و هم در انواع کارها (به ویژه صحبت کردن) یک مهارت فوق العاده مفید محسوب می شود. با داشتن فن بیان می توانید متن را قویتر از آنچه که هست بسازید و با توجه به شرایط تغییراتی در آن ایجاد کنید که باعث افزایش مخاطب می شود.

مهارتهای کار گروهی

صدا و سیما شغلی است که در آن باید با افراد مختلف - و مهارت های آنها - کار کنید تا یک فایل صوتی یا اجرای کامل تولید کنید. مهمترین نکته برای این شغل داشتن مهارت های همکاری و ارتباط با افراد مختلف در یک گروه است تا بتوانید یک اجرای زنده یا فایل صوتی یا تصویری بی نقص و کامل بسازید.

انعطاف پذیری

هر سخنران در طول زندگی حرفه ای خود در معرض متون و برنامه های مختلفی قرار می گیرد که هر کدام به مهارت یا بیان خاصی نیاز دارند و برای اینکه یک سخنران خوب باشید باید انعطاف پذیری بالایی برای بهبود مهارت های گفتاری خود داشته باشید. متن و برنامه های مختلف

آموزش صدا

صدای خوب مهمترین ویژگی هر اسپیکر است. برخی از مردم از کودکی صدای خوبی دارند و برخی با آموزش صدای خود آن را دریافت می کنند. اما در هر دو حالت باید صدای خود را یاد بگیرید تا بر آن تسلط کامل داشته باشید و بتوانید بر اساس نیاز خود از آن استفاده کنید.

شما با نرم افزارهای مختلف کار می کنید

شما به عنوان یک مجری مجازی  و گوینده دکلمه  باید نحوه کار با نرم افزارهای مختلف در زمینه ضبط و ویرایش صدا را بلد باشید تا بتوانید به صورت جداگانه یا با همکاری افراد دیگر فایل صوتی عالی را به آنها ارائه دهید.





مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.